Wat wij doen
Wij houden ons bezig
met:
Effectieve interne communicatie
Communicatie zou begrip, verbinding
en samenwerking moeten stimuleren. Maar de uitkomst van
communicatieprocessen is in de
praktijk vaak onbegrip, een herhaling van
zetten of zelfs conflict. Dat geldt voor
interne communicatie in organisaties, maar ook in ketens en
netwerken van organisaties en tussen belanghebbenden in gebieden.
Deze pagina geeft een aantal handvatten en best practices uit onze
praktijk.
|
3 best practices in
communicatie
Een beperkt aantal basisprincipes
in de dynamiek van actie en reactie in mensen heeft grote invloed
op het effect van communicatie. Communiceren kan
effectiever als je hier rekening mee houdt. In de onderstaande
3 filmpjes worden de principes en de valkuilen die
ze meebrengen, heel helder uitgelegd:
-
Herken en benut het principe van druk en
tegendruk
-
Wees
je bewust van je assumpties en de sturende werking daarvan in
communicatieprocessen
-
Balanceer eigen behoeften en
die van anderen
Debat- en zendmodel frustreren
effectieve communicatie
We zijn allemaal getraind in debat en in
presenteren, in plaats van in het voeren van een echte dialoog. Al
vanaf de lagere en middelbare school leren we de boodschap
duidelijk te brengen en met goede argumenten komen. Maar eigenlijk
werkt dat vaak juist tegenproductief. Debat voeren is gebaseerd op
een zendmodel, terwijl onze veranderende
samenleving juist vraagt om vaardigheden in cocreatie en
dialoog. Het debatmodel veroorzaakt bovendien vaak
spanningen en vastlopende interactiepatronen omdat het is gebaseerd
op overtuigen in plaats van luisteren en samen ideeën
ontwikkelen.
|
Label andere mensen
positief voor productieve interactiepatronen
Mensen zijn doorgaand met elkaar in gesprek. We delen
overtuigingen en beelden met elkaar en creëren zo samen een
werkelijkheid. Die gecreëerde werkelijkheid is niet per definitie
waar, maar we doen wel alsof die waar is.
Als we anderen benaderen vanuit
negatieve labels, is de kans op contraproductieve
interactiepatronen in onze onderlinge communicatie groot. Dat
bevestigt onze negatieve labels. Maar als we positieve betekenissen
aan een ander toekennen, ontstaat er evengoed een zelfbevestigend
beeld. Bijvoorbeeld doordat ons positieve label die ander zoveel
zelfvertrouwen geeft dat diegene vanzelf ons beeld gaat bevestigen
(Werelden
van Verschil, 2006).
|
Een effectieve dialoog
inrichten
Conflicterende opvattingen en vastlopende
interactiepatronen maken het vaak lastig om te kiezen voor dialoog
als strategie. Maar er zijn handvatten om zelfs bij
conflicterende opvattingen tussen groepen die communiceren
volgens een zendmodel tot zinvolle en effectieve dialoog te
komen. Onderstaande tabel uit het boekje Gebiedscommunicatie als
Cocreatie toont vijf interventiemogelijkheden die effectieve
dialoog in zo'n situatie toch mogelijk maken:
Uitleg tabel effectieve dialoog:
-
Inrichting
context: vastlopende communiceer-processen zijn vaak
verbonden aan de locatie of context waarbinnen ze plaatsvinden.
Een andere context roept vaak ook andere processen
op.
-
Inrichting spel: dialoog loopt regelmatig vast
door gebrek aan variëteit in het gesprek. Als perspectieven te veel
op elkaar lijken, is er het risico dat deelnemers slechts tot 1
conclusie komen en zichzelf en elkaar daarin bevestigen.
Als het doel van de dialoog is om vooral ook andere
oplossingen te verkennen, helpt het om bewust andere stemmen in te
brengen.
-
Management van interacties: in elk
dialoogproces doen altijd dominante en minder dominante stemmen
mee. Als vooral de dominante stemmen te horen zijn, kan dat tot
eenzijdige en niet-gedragen uitkomsten leiden. De kunst is dan het
proces zodanig in te richten en te managen dat ook minder
dominante stemmen hoorbaar worden.
-
Perspectieven verbinden: Conflicterende
belangen baren begeleiders van dialoog vaak de grootste zorgen:
hoe ga je effectief om met conflicterende
belangen? Hoe verbind je perspectieven en belangen?
Hiervoor zijn verschillende methoden voorhanden. Kijk bijvoorbeeld
eens op mijn blog.
-
Actie-reactiepatronen veranderen: het vijfde
handvat voor effectieve dialoog is signaleren en ingrijpen
bij interactiepatronen. Op deze pagina over interactiepatronen en in dit blogbericht vind
je aangrijpingspunten.
|