Dit artikel maakt onderdeel uit
van de special issue 'Conflicthantering in organisatieverandering'
van het Tijdschrift voor Conflicthantering. In het artikel probeert
Renate Werkman de focus terug te leiden van de typologieen en
modellen van conflict en waarmee experts op het gebied van
conflicthantering vreselijk druk zijn naar de manier van omgaan met
elkaar, de kern van wat conflict eigenlijk is. Gangbare definities
van conflict daarentegen maken conflict en ruzie erg abstract en
definieren het gevoel dat meestal met conflict gepaard gaat, haast
weg. Bovendien zijn dergelijke perspectieven sterk gefixeerd op
botsingen tussen belangen. Maar emotie, je gekwetst voelen en
aantasting van je zelfgevoel zijn veel belangrijker bij conflict
dan belangentegenstellingen. Compromissen herstellen die balans
niet en kunnen er zelfs voor zorgen dat conflict onderhuids blijft
sluimeren. Conflict wordt pas oplosbaar als we er boven gaan staan,
reflecteren op wat er gebeurt en de werkelijke dieperliggende
oorzaak ontdekken en het evenwicht herstellen.
Auteur: Renate Werkman.
Lees meer