Deze casus uit onze praktijk laat zien
hoe weerstand tegen een reorganisatie bij een regiopolitiekorps
werd doorbroken en de reorganisatie weer vlot getrokken met behulp
van onze methodiek De
Verandermonitor.
Doel van
veranderingen: de reorganisatie betreft de
noodhulpdienstverlening in een voormalig regiopolitiekorps. De
korpsleiding wenst een andere inrichting en aansturing van de
noodhulpdienstverlening en meer samenwerking tussen de
verschillende functies bij de noodhulpdienstverlening. Ook
specialistische diensten moeten er een rol in gaan spelen.
Probleem:
Politiemedewerkers vertonen weerstand tegen de verandering.
Steviger inzetten door de leiding versterkt deze weerstand. De
korpsleiding vraagt ons om:
- de oorzaken van de weerstand
zichtbaar te maken
- handvatten te geven om met de
weerstand om te gaan
'Weerstand' tegen de reorganisatie doorbreken
We
zetten De Verandermonitor in. De monitor laat zien welke specifieke
kenmerken van de verandering weerstand oproepen en hoe die
weerstand kan worden doorbroken:
- Medewerkers blijken niet zozeer problemen
hebben met veranderingen in de noodhulp. Zij hebben wel problemen
met de invulling daarvan en met de manier waarop de veranderingen
worden aangekondigd en geïmplementeerd.
- Medewerkers ervaren de veranderplannen als
directe kritiek op hun werk. De korpsleiding op haar beurt ervaart
de weerstand van medewerkers als kritiek op haar werk. Daardoor
dreigt een escalerend patroon te ontstaan waarin de korpsleiding
harder doorzet en de medewerkers met meer weerstand
reageren.
- Bespreking van de inzichten uit de
verandermonitor brengt veel inhoudelijke aangrijpingspunten voor
verbetering, waardoor het plan beter wordt.
- Medewerkers voelen zich serieus genomen
door het bespreken van de uitkomsten en de aandacht voor hun
mening, waardoor de weerstand luwt.
- De
weerstand wordt volledig doorbroken en het onderling vertrouwen
hersteld als de leiding naar aanleiding van de uitkomsten van het
onderzoek het evenwicht herstelt door aan te geven dat zij zelf
'altijd op zenden staan' en wel wat meer kunnen
luisteren.
- De
zorgen van de medewerkers worden gezamenlijk verwerkt in een
herziening van de plannen, die tegelijkertijd wel de door de
leiding ervaren problemen adresseert.
- Uiteindelijk ontstaat er draagvlak voor de
plannen en hoeft de korpsleiding niet meer 'door te
duwen'.
Informatie over De Verandermonitor bij weerstand tegen
verandering
Wilt
u meer informatie over de mogelijkheden die De Verandermonitor uw
organisatie kan bieden? Wij nodigen u van harte uit om contact met ons op te nemen. Kijk ook eens op onze
pagina over organisatieontwikkeling
voor meer voorbeelden van vraagstukken waarbij wij kunnen
helpen.
Bruikbare publicatie over conflicthantering bij
organisatieverandering
- Renate Werkman (2012).
De dans: terug naar de
essentie van conflict. Tijdschrift voor Conflicthantering,
nummer 8.