Wij deden
verschillende studies naar gevaarlijk gedrag op spoorwegovergangen,
onder andere middels analyse van beeldmateriaal. Daaruit
werd onder meer duidelijk dat veel
risicogedrag automatisch gedrag is:
Afbeelding: Screenshot
simulatieomgeving
- bepaalde kenmerken van spoorwegovergangen en hun omgeving
hingen samen met het optreden van bepaalde soorten ongevallen.
Andere kenmerken leken juist samen te hangen met laag risicogedrag
en een lage ongevalskans.
- om de veiligheid werkelijk te
verbeteren, zijn er integrale maatregelen nodig die verder gaan dan
alleen het gedrag van de weggebruiker
De resultaten uit het
onderzoek zijn door ons benut om in samenwerking met Movares en de
RuG een 3d-simulatieomgeving te ontwikkelen van veel voorkomende
risicosituaties. Het doel van de simulatieomgeving was om
de effectiviteit van maatregelen in deze risicosituaties concreet
te testen op consequenties voor gedrag. Proefpersonen
'rijden', 'fietsen' of wandelen door deze omgeving en worden daar
geconfronteerd met meerdere overwegen in zowel een landelijke als
een bebouwde omgeving, en met zowel actief beveiligde als
niet-actief beveiligde overwegen. Door (kleine) aanpassingen in de
omgeving te maken kan worden gekeken hoe verkeersgedrag zo veilig
mogelijk kan worden gemaakt.
Enkele eigenschappen maken deze
simulatieomgeving in de spoorse context uniek
- De simulator is gebaseerd
op serious gaming, waardoor deze veel realistischer is dan andere
tot nu toe in Europa ontwikkelde simulatoren.
Proefpersonen worden niet alleen geconfronteerd met verschillende
typen overwegen, maar zij handelen actief in de omgeving, rijden,
lopen of fietsen een route waardoor ook gewenning en routine kan
worden gesimuleerd, en worden geconfronteerd met verkeersgedrag van
mede-weggebruikers en met wisselende omstandigheden. Gebruik van
een 3d bril behoort tot de mogelijkheden en maakt de ervaring voor
alle gebruikers nog levensechter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het
daadwerkelijk lopen (kan ook met een rollator) door de gesimuleerde
omgeving.
- Onderzoek met de
simulatieomgeving is trans- en interdisciplinair van aard:
de omgeving is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband tussen
academische en praktijkmensen en heeft als doel de eindgebruiker
binnen te halen. De omgeving combineert kennis van serious gaming
met kennis van psychologie en gedrag, verkeer, techniek en spoor
tot een heel nieuw product.
- De simulator kan
kostenbesparend werken: de omgeving biedt de mogelijkheid
om gedrag beïnvloedende maatregelen op effectiviteit te onderzoeken
zonder dat daarvoor (dure) pilotopstellingen nodig zijn.
Foto: simulatieopstelling
Informatie over
simulatieonderzoek
Wilt u meer informatie over
gedragsonderzoek middels simulatie? Wij nodigen u van harte uit
om contact met ons op te nemen