Voor
ProRail deden wij enkele studies naar gevaarlijk gedrag op
spoorwegovergangen, onder andere door camerabeelden systematisch te
analyseren. Het probleem was dat als mensen onveilig een
spoorwegovergang overstaken en daarvoor een boete kregen, dat
slechts tijdelijk effect had. Zodra de controle weg was, keerde het
risicogedrag weer terug. Andere maatregelen voor
gedragsverandering, zoals een aftelsysteem dat mensen feedback gaf
over de wachttijd, reduceerde het risicogedrag met maximaal 20
procent. Deze maatregelen beogen verandering te realiseren door
mensen aan te spreken op hun bewuste, rationele
handelen.
Veel risicogedrag is
geautomatiseerd gedrag
Wij ontdekten dat een groot deel
van het verkeersgedrag geautomatiseerd gedrag
is:
- specifieke kenmerken van spoorwegovergangen en hun omgeving
bleken risicogedrag uit te lokken en andere ontmoedigen juist
risicogedrag
- mensen bleken 5 verschillende motieven te hebben om
risicogedrag te vertonen die je niet met 1 maatregel kunt
ondervangen
- daarom leveren op rationeel
handelen gebaseerde interventies slechts 20% reductie van
risicogedrag op: ze laten andere motieven buiten
beschouwing.
- om de veiligheid werkelijk te
verbeteren, zijn er integrale maatregelen nodig die verder gaan dan
alleen het gedrag van de weggebruiker
Onze resultaten leverden concrete
en toetsbare maatregelen op voor een veiliger inrichting van actief
beveiligde spoorwegovergangen.
Samen
met ingenieursbureau Movares en de RuG ontwikkelden wij vervolgens
een 3d-simulatieomgeving. Daarin kunnen verschillende maatregelen
uit ons onderzoek op hun effect getoetst worden.
Meer
weten? Download hier een interview uit het ProRail-magazine
'Overweg'.
Informatie over
gedragsonderzoek
Wij voeren graag gedragsonderzoek
voor u uit. Een aanpak kan in samenwerking worden uitgewerkt, al
naar gelang uw specifieke wensen en eisen. Wilt u graag meer
informatie over gedragsonderzoek? Dan nodigen wij u van harte uit
om contact met ons op te
nemen.