Dialoog is een vorm van
genereren van ideeën waarbij alle groepsleden hun mening naar voren
kunnen brengen. De essentie is om op een open wijze alle meningen
en ideeën aan bod te laten komen. Het doel is om tot inzichten te
komen die individueel onbereikbaar zouden zijn en waaraan elk van
de deelnemers commitment heeft.
Dialoog gaat uit van een uitwisselingsproces: iedereen neemt
actief deel aan het samen genereren van gedachten, verklaringen en
ideeën. Groepsleden wisselen perspectieven uit op situaties, met de
bedoeling om hun standpunt aan te passen in het licht van de
perspectieven van anderen. Elke deelnemer staat open voor de
invloed en overtuigingen van de ander, en daarmee verschilt dialoog
van argumenteren.
Dat betekent dat een dialoog meervoudig en pluralistisch van
aard is. Door het uitwisselen van werkelijkheidsbeelden,
standpunten, argumenten en ideeën beïnvloeden de opvattingen en
houdingen van de deelnemers elkaar wederzijds en ontstaat een
gezamenlijk stelsel van normen en waarden. In dialoog ontdoen
mensen zich met andere woorden van geldende assumpties en
gerichtheid op eigen belangen en gaan over tot gezamenlijk denken.
De nadruk ligt op in interactie leren, evolueren, ruimte creëren en
bewegen.
Procesinrichting voor
dialoog
Dialoog is een bruikbare manier om om te
gaan met de complexe veranderopgaven en dilemma's van de
netwerkmaatschappij en de participatiemaatschappij. Maar het
organiseren van een goede dialoog is niet altijd
gemakkelijk. Vragen die opkomen bij het organiseren van
dialoog zijn:
- Hoe richt ik zo'n proces in (en moet ik het wel
inrichten)?
- Wie doen er mee en hoe krijgen we genoeg variëteit voor
creativiteit?
- Hoe krijgen we de verschillende werelden bij elkaar?
- Hoe gaan we om met belangentegenstellingen en verschillen van
mening?
- Hoe verweef ik nieuwe ideeën met bestaand beleid?
- Hoe zorgen we dat de dialoog constructief verloopt en tot mooie
uitkomsten leidt?
Een goede procesinrichting voor
dialoog vergroot het succes. Zo'n procesarchitectuur voor dialoog
geeft zicht op:
- De verschillende belanghebbenden die nodig zijn om tot
succesvolle oplossingen te komen
- Hun overtuigingen en de waarden en doelen die zij
nastreven
- Hoe zij zijn georganiseerd, hoe ze werken, wie de belangrijkste
spelers zijn en wie er beslissingen nemen
- Met wie ze samenwerken
- Hoe deze kennis en sociale infrastructuur benut kan worden voor
een effectief samenwerkingsproces
- Waar risico's zitten en hoe daarmee om te gaan
- Hoe het proces kan worden ingericht en hoe kan worden
bijgestuurd waar en wanneer nodig
Voorbeelden van co-creatie en
dialoog in netwerken uit onze praktijk
Hieronder kunt u doorklikken naar enkele
dialoogprocessen in gebieden
en in netwerken van organisaties uit onze praktijk. U vindt er ook
publicaties die u kunnen helpen bij de inrichting van uw eigen
dialoogproces. Wilt u ondersteuning bij de inrichting van uw
dialoogproces of zoekt u iemand die dialoog kan faciliteren? Neem
dan contact met ons op.
• Keukentafelgesprekken over de
toekomst van de landbouw
• Dialoog rondom de inrichting
van het landelijk gebied